Monday, June 30, 2014

Ramadhan 1435 Pertama Aku

Ah Lan Wa Sahlan Ya Ramadhan
Semalam, 29 Jun 2014, hari Ahad, genap 126 hari Emak "berehat" kat "sana". 
Semalam, 29 Jun 2014, hari Ahad, genap 126 hari hidup aku tanpa Emak, secara zahiriahnya.
Semalam, 29 Jun 2014, hari Ahad, bersamaan 1 Ramadhan 1435, hari pertama umat Islam seantero dunia berpuasa. 
Semalam, 29 Jun 2014, hari Ahad, Ramadhan pertama aku tanpa Emak setelah lebih kurang 31 tahun aku menjalani ibadah puasa Ramadhan bersama-sama Emak.
Semalam, 29 Jun 2014, hari Ahad, Ramadhan pertama aku, berpuasa sebagai Isteri.
Semalam, 29 Jun 2014, hari Ahad, Ramadhan pertama aku, berpuasa bersama Suami.
Pemergian Emak masih terkesan di hati aku. Sehari menjelang Ramadhan, entah berapa gelen air mata aku merembes keluar. 
Aidil Fitri dua tahun lepas, 2012
Kebiasaannya, Emak ada.
Kebiasaannya, kalau kat kampung, Emak sediakan semua.
Kebiasaannya, kalau aku kat Sungai Buloh, suara Emak pasti dapat aku dengar melalui corong telefon.
Tapi sekarang, kebiasaan itu sudah menjadi luar dari kebiasaan.
Kali ini, akulah yang menyediakan semuanya.
Kali ini, kalau aku kat Puncak Alam, tiada lagi suara suara Emak yang dapat aku dengar melalui corong telefon.
Apapun, hidup harus diteruskan. Walaupun secara zahirnya Emak dah takde, tapi batinnya, Emak tetap ada bersama aku, Emak tetap ada bersama kami.
Ya Allah,
Kau cucurilah rahmat ke atas roh Emak,
Kau ampunkanlah semua dosa Emak
Dosa yang kecil mahupun yang besar, 
Dosa yang disedari mahupun tidak, 
Dosa yang disengajakan mahupun tidak,
Kau tempatkanlah Emak di kalangan mereka yang beriman, yang beramal soleh dan ahli syurga,
Kau terangkanlah dan Kau lapangkanlah pusara Emak,
Kau himpunkanlah kami sekeluarga apabila tiba masanya nanti.
Emak
Emak berehatlah dengan tenang dan amat di sana,
In Shaa Allah, kita akan berjumpa di sana.

Abah, Adik-adikku, kawan-kawan, teman-teman, para kenalan, saudara mara, ahli keluarga, 
Aku mengambil kesempatan ini untuk memohon ampun dan maaf atas semua salah, silap dan kekhilafan aku samada dari segi tutur kata dan juga tingkah laku, samada yang aku sedari ataupun tidak.
Maafkan aku atas perkara-perkara yang tidak menyenangkan kalian, samada yang aku sengajakan ataupun tidak.
Selamat Menunaikan Ibadah puasa di bulan Ramadhan,
Semoga Ramadhan kali ini penuh makna,
Semoga Allah SWT memberkati ibadah kita sepanjang Ramadhan.

No comments:

Post a Comment