Tuesday, March 1, 2011

Kekalutan, kegabraan, keseronokan, keterujaan di petang penghujung Februari 2011

Di tengah kemengahan mendaki anak2 tangga menuju ke rumah sewa aku tiba2 mendapat panggilan telefon dari abah kat kampung...Apahal plak ni...dadaku berdebar-debar. Dup!Dap!Dup!Dap!
"Assalam, Ayong, ada surat dari SPA ni, abah dah buka kan pun"
"Surat apa Bah?"
"Depa panggil untuk program bla.....bla...bla..."
(Abah duk baca dari A sampai Z isi kandungan surat tu) Aduyai....
"Oh!yeke Abah!Bestnya.....Takpe2, nanti Ayong cek dalam internet, kot kalau boleh print dari internet je"
"Ha'ah, baguslah gitu...pergi Yong, cuba je...dapat ke tak, tu lain citernya, yang penting kamu pergi mencuba"
"okay abah....Ayong try, eh!tapi yang thn dulu tu Ayong terus interview je kan, mana da assessment semua ni.."
"Ye...takpe...tak kisahlah, abah dgn mak kamu ni teringin juga nak ada anak yang keje kerajaannya...banyak benefit...bla...bla...bla...itu...ini..."
"Okay2 Abah, Ayong p nya...Jangan risau k...Kim salam kat suma nanti ye bah...Assalam"
Antara dialog aku dengan Abah petang semalam. Aku kena p assessment? Alahai....assessment pe la plak ni...Apa yang perlu aku buat? Tiba2 teringat assessment yang aku p untuk penguasa bomba awal thn lepas di Terengganu.
Aku p dengan Abah dan ditemani oleh adik aku dan juga cousin aku yg mai dr Penang. Kebetulan, sehari sebelum kami berangkat tu, Pakcik aku meninggal dunia..
Berangkat dengan menaiki Viva aku, melalui Simpang Pulai dan Gua Musang. Setibanya di area Tasik Kenyir... Sungguh menggerunkan...nak tau sebab apa? Sebab hutan belantara...ulu banat sungguh...dengan tanah runtuh dan macam2 lagi...pelbagai situasi yg mendebarkan kami alami...tapi, demi masa depan aku, kami meneruskan juga perjalanan.
Kami tiba malam tu terus cari tempat penginapan...
Pagi2 soknya lepas solat Subuh, aku pun dengan semangat berkobar2 bergerak ke tempat assessment tu, ntah apa dia nama tempatnya pun aku tak tau, tak ingat dah...
Aku p sorg?!Oh!!sudah tentu tidak...abah, adik n cousin aku setia mengikut aku...
Setelah beberapa jam berada di tempat tu, aku kuar dengan muka "ketat"...pegawai tu leh kata apa...
"Maaflah dik, kamu tak boleh meneruskannya sebab BMI tak menepati kriteria yg kami mahukan"
Aduh!!!!Aku tahulah aku ni gemuk...tapi takkan takleh pikir sket, aku dtg dr jauh wo!!!!
P blah jumpa abah, Ucik n Atyn, muka dah mendung dah, bila nampak je depa, aku apa lagi....
Huwaaaaargggggggghhhhhhh!!!!!!!!!!!!!
Sakit hati aku....
Tapi takpelah...start je saat tu, aku nekad nak turunkan berat badan aku, tapi sampai saat ni, badan aku maintain jerk....aduh!!!takkan nak kena telan JUSMATE plak?

Aku harap sesangat agar assessment kali ini tidak mengecewakan aku dan keluarga aku dan aku berharap agar kali ini rezeki berpihak kepada aku demi keluargaku...
Psstt...Psssttt...harap2 la kali ni depa tak ukur BMI...klu ye..memang tak lepas la aku...huhuhuhuhu...apakah orang gemuk macam aku ni takleh keje gomen? Prang keje gomen kene kurus2, cantik2, slim2 n lawa2 je ke?

No comments:

Post a Comment