Wednesday, February 16, 2011

Disleksia...bikin aku stress!!!!

Aku memang stress!!!!Stress sesangat!!!!Stress yang amat sangat!!!!!Xtau nak kata/explain/describe camna lagi tahap kestressan aku ni...
Asal tiba je kelas hari Isnin dan Rabu...aku mula jd tension+stress....semua gara2 kelas tuisyen yang aku ajar di Mawar .Aku dapat sorg "anak" yang mengidap penyakit disleksia.
Penyakit ni sebenarnya merupakan penyakit dimana budak itu lembab...payah nak diajar dan payah untuk dia fahami apa yg dia pelajari...Tapi depa ni bukan golongan sindrom down. Mana tak nya aku hangin satu badan...aku ni mana la ada basic ngajar budak2 yang berkeperluan khas gini, tiba2 kena ngajar plak...aduh!!tekanan aku dibuatnya...mula2 memang okay....tapi lama kelamaan.....boleh wat darah tinggi je....
Bukan aku tak kesian...aku kesian dengan budak ni....masalahnya, nape dr thn lepas aku asyik dpt bdk2 yg gini je? Yang aku xtahan, pengetua tu leh kata:-
"awaklah cikgu yang paling tabah yang saya pernah ada"
aduh!!!!Ayat xleh blah...lembut hati aku dibuatnya....
Masa dinner hujung tahun lepas, dia kata tak mau ambil bebudak yang bermasalah gini...tapi, nape dia ambik gak tahun ni? jawapan dia teramat mudah
" saya tak sampai hati nak tolak permintaan parents"
dan yang jd mangsanya sapa? aku juga...huhuhu....
Hari ini kelas intensif matematik...aku dah siap bawa rotan yang aku ambil dr umah sewa aku....mula2 dulu, blh la nak main2...tp, lelama,aku dah makin nak hangin je dgn bdak ni....Tahun lepas, student aku yang bermasalah ni namanya Mohd Aidil Iskandar Bin Azumi, sekolah tahun 2 masa tu...tahun ni dia takde ambil tuisyen kat situ. Ingatkan hilang dah beban, rupa2nya, mai lagi 1 bala...datang plak Muhammad Farlique Adam...tahun 3....penat fikiran aku....takkan aku kena wat research plak?erm......
Kekadang aku terfikir juga,....apa yang menyebabkan Adam leh jadi gini...Ayah keje engineer, mak plak lawyer....bukan calang2 org tuh...tapi anak.....alahai....hasil dr pbacaan aku, salah satu faktornya kurangnya pendidikan dan amalan agama dalam institusi kekeluargaan. Aku pernah nampak mak dia mai jemput dia, pakai maxi singkat je...(baju tidur) dengan rambut berkarat...pergh!!!
Encik Pengetua kat tempat aku ngajar tuisyen ni..pernah cakap kat seorang cikgu lelaki yang ngajar kat situ:-
"Awak, kalau nak cari perempuan utk dijadikan isteri dan ibu kepada anak2 awak, biarlah dia merah di bibir dan bukannya merah di kuku ataupun di rambut".
Apa maksudnya tu? pepandailah fikir ye...
Pastu, aku pernah la tanya dekat adam ni, antara mama dan papa, sapa yang suka marah2/garang? dia kata mak dia....aku tya lagi....biasa mama marah cmna?pukul ke? dia jawab, pukul ada, marah mulut pun ada,,....kata/cakap macam2...aku tanya lagi....cakap mcm2 tu, mcmana....betapa terkejutnya aku bila dia kata mama dia kalau marah dia suka cakap a*j**g,b**i,b*d*h  dan yang seerti dengannya....MasyaAllah...betapa tegarnya seorang ibu yang melahirkan Adam mengeluarkan kata2 begitu....Mungkin dia dah hilang sabar kot sebab dikurniakan anak seperti Adam...Secara jujurnya, aku sendiri dah hilang sabar dengan Adam, tapi bila memikirkan tanggungjawab dan hasil yang aku perolehi, aku redha...mungkin ini cabaran untuk aku...juga peringatan untuk aku....Matlamat aku cuma satu dalam usaha untuk mendidik  Adam ni...aku akan pastikan, dia boleh membaca dengan lancar bila habis saja sesi persekolahan 2011 ni...Doakan aku.......

psssttt...pssstttt....Selisih Malaikat 44...aku berdoa agar aku tidak dikurniakan anak sebegini rupa...Ya Allah...makbulkanlah doa ku ini...Amin....

No comments:

Post a Comment